Copyright © Vitamin Untuk Semua
Design by alfatihstudio
Saturday, September 21, 2013

Apa itu PARABEN?

Sekarang begitu ramai yang menitikberatkan isi kandungan sesuatu produk dek kerana takut kesan jangka panjang sekiranya terus menggunakannya tanpa menghiraukan kesan sampingan yang bakal diterima.

PARABEN adalah salah satu kelas tahap bahan kimia.Terdapat banyak jenis dan peringkat paraben dan mereka digunakan dalam banyak produk sebagai bahan pengawet.Paraben juga banyak ditemui digunakan didalam pembuatan produk perawatan kulit terkenal dan produk anti penuaan yang mungkin anda sendiri sedang gunakan.

tahukah anda apa itu Paraben? ia adalah benzoic acid versi SINTETIK. benzoic acid ini terhasil secara semulajadi dalam buah-buahan, & bila ia dihasilkan secara sintetik ia dipanggil Paraben.
Paraben guna ia sebagai pengawet dlm bahan-bahan macam ubat, makanan kosmetik, sabun, shampo dan bahan yang membuat losyen untuk menjadi likat.

Sayangnya, Paraben telah dikaitkan dengan berbagai masalah kesihatan,... seperti kanser payudara dan banyak lagi. Dan tentu saja semua hal ini sulit untuk dibuktikan...boleh dikatakan bahawa semua industri perawatan kulit, industri anti penuaan dan industri kosmetik menyangkal semuanya.
Tetapi ada penelitian di luar sana yang menghubungkan Paraben dengan kanser payudara! Tidakkah akan lebih baik untuk berhenti menggunakan Paraben kerana menggunakan alat solekan berpanjangan dan berkimia ini akan menampakkan kesan sampingannya?....
Tiada garis panduan yang memberi ketetapan atau melarang Paraben dalam produk perawatan kulit walaupun salah satu kesan sampingan yang disebut tadi (kanser payudara) terbukti sudah ada.

Tetapi saat ini tidak ada pembatasan pada penggunaan Paraben dalam produk perawatan kulit dan produk anti-penuaan seperti krim wajah kita, pelembab dan krim malam yang  Anda gunakan setiap hari!
Jadi kini terpulang kepada diri kita sendiri untuk membuat pilihan dan memilih untuk memberikan apa yang terbaik buat diri anda dan keluarga.Teruskan sahaja penggunaan produk yang mengandungi Paraben atau pun bertukar kepada bebas Paraben.Pilihan ditangan anda dan anda yangb oleh menentukannya.

Alhamdulillah saya dan keluarga telah menemui Shaklee dan produk Shaklee 100% semulajadi dan terbukti bebas Paraben.Syukur dan saya doakan semoga generasi berikutnya selamat dari kesan-kesan bahaya bahan-bahan kimia yang banyak didalam produk-produk pasaran moden sekarang ini.Wallahualam.




0 comments:

Post a Comment